Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Hier geven we antwoord op veelgestelde vragen aan Triora. Vind je het antwoord op je vraag hier niet? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Aanmelding en intake
Hoe en waar kan ik mij aanmelden?
Je kunt je aanmelden via het aanmeldformulier of telefonisch via 088-35 83 741.
Wat is de procedure na aanmelding?
1. Bevestigingsmail
Je ontvangt een bevestigingsmail van jouw aanmelding met daarin een kopie van de informatie die je aan ons verstrekt heeft.
2. Wij bellen je op werkdagen binnen 48 uur
Na jouw aanmelding bellen wij je doorgaans binnen twee werkdagen. voor een oriënterend gesprek. Dit is een eerste telefonische kennismaking. Je kunt allerlei vragen over Triora stellen. Wij stellen jou ook vragen en vertellen over de mogelijkheden die Triora jou kan bieden. De mogelijke vervolgstap is een uitnodiging voor een intakegesprek op onze locatie in Den Haag.
3. Intakegesprek
Tijdens het intakegesprek bespreken we met je of Triora voor jou de meest geschikte behandeling is. Het kan zijn dat er ook een uitgebreide vragenlijst aan je wordt voorgelegd. We verzoeken je om in dit gesprek clean en nuchter te zijn. Als je dat prettig vindt kun je jouw partner of een ander familielid naar het gesprek meenemen. Na de intake bespreken wij binnen Triora of je inderdaad het best geholpen wordt bij ons. Binnen 2 dagen bellen we je met de conclusie.
4. Behandeling kan snel; nauwelijks wachtlijsten
Als regel kun je snel in behandeling. Triora heeft korte wachtlijsten. We maken met je een afspraak over de datum van aanvang van jouw behandeling.
Om de kosten van de behandeling bij de verzekering te kunnen declareren, is het noodzakelijk dat je een verwijsbrief krijgt van jouw huisarts. We verzoeken je om dat vóór het intakegesprek te regelen.
Je ontvangt een bevestigingsmail van jouw aanmelding met daarin een kopie van de informatie die je aan ons verstrekt heeft.
2. Wij bellen je op werkdagen binnen 48 uur
Na jouw aanmelding bellen wij je doorgaans binnen twee werkdagen. voor een oriënterend gesprek. Dit is een eerste telefonische kennismaking. Je kunt allerlei vragen over Triora stellen. Wij stellen jou ook vragen en vertellen over de mogelijkheden die Triora jou kan bieden. De mogelijke vervolgstap is een uitnodiging voor een intakegesprek op onze locatie in Den Haag.
3. Intakegesprek
Tijdens het intakegesprek bespreken we met je of Triora voor jou de meest geschikte behandeling is. Het kan zijn dat er ook een uitgebreide vragenlijst aan je wordt voorgelegd. We verzoeken je om in dit gesprek clean en nuchter te zijn. Als je dat prettig vindt kun je jouw partner of een ander familielid naar het gesprek meenemen. Na de intake bespreken wij binnen Triora of je inderdaad het best geholpen wordt bij ons. Binnen 2 dagen bellen we je met de conclusie.
4. Behandeling kan snel; nauwelijks wachtlijsten
Als regel kun je snel in behandeling. Triora heeft korte wachtlijsten. We maken met je een afspraak over de datum van aanvang van jouw behandeling.
Om de kosten van de behandeling bij de verzekering te kunnen declareren, is het noodzakelijk dat je een verwijsbrief krijgt van jouw huisarts. We verzoeken je om dat vóór het intakegesprek te regelen.
Mag ik iemand meenemen naar het intakegesprek?
Als je dat prettig vindt, kun je jouw partner of een ander familielid naar het intakegesprek meenemen.
Wat zijn de wachttijden voor aanmelding en behandeling?
Bij Triora zijn er korte wachttijden. Bekijk de actuele wachttijden.
Behandeling Triora
Voor welke soort verslavingen kan ik bij Triora terecht?
Triora is voor volwassenen met een alcohol-, drugs-, gok- en/of gameverslaving. Voor verwijzers: onze in- en exclusie criteria.
Wat voor soort behandeling biedt Triora?
Wij werken met het Triora Model. Dit model is gebaseerd op door de gedragswetenschap ontwikkelde behandelvormen van de reguliere verslavingszorg. Wij gebruiken modules als: Rationele Emotieve Therapie (RET), Sociale VaardigheidsTraining (SVT) en Terugval Preventie (TVP). Daarnaast besteden wij aandacht aan de principes van de zelfhulp.
Hoe lang duurt de behandeling?
Een opname in Triora duurt gewoonlijk 7 weken.
Wordt mijn behandeling vergoed door de zorgverzekeraar?
De behandeling bij Triora wordt volledig vergoed door alle Nederlandse verzekeraars. Dit is uiteraard met uitzondering van het wettelijk eigen risico. Om de kosten bij de zorgverzekering te kunnen declareren dien je een geldige verwijsbrief van de huisarts te hebben.
Wordt mijn partner en/of familie betrokken bij mijn behandeling?
Bij Triora betrekken wij graag het systeem (partner, familie en andere belangrijke naasten) bij de behandeling. Het familieaanbod bestaat uit: een informatieavond, een 3-daags familieprogramma en systeemgesprekken. Als je er bezwaar tegen hebt om jouw systeem bij de behandeling te betrekken dan respecteren wij dit.
Kan ik tijdens de behandeling met verlof?
De eerste twee weken blijf je bij Triora in- en rond de kliniek. Vanaf het derde weekend kun je, in overleg met jouw behandelaar, een dag naar huis. Nachtverlof is tijdens de gehele behandeling niet toegestaan. Indien je op verlof wilt buiten deze momenten dien je een verzoek in bij de behandelaars.
Mag ik bezoek ontvangen?
Familieleden, partners en andere belangrijke naasten van mensen die in de Triora kliniek verblijven kunnen op dit moment niet op bezoek komen
Faciliteiten kliniek
Heb ik tijdens mijn verblijf in kliniek Triora een eigen kamer?
Al onze gasten hebben een eigen kamer. Voor de duur van jouw verblijf ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Een rondleiding door de kliniek en de omgeving van de kliniek.
Mag ik mijn smartphone, tablet en/of laptop gebruiken in de kliniek?
Het gebruik van mobiele telefoons, tablets en laptops is alleen toegestaan op jouw kamer. Dit betekent dat je deze niet bij je kunt dragen in de woonkamers, therapieruimten en alle overigen gezamenlijke ruimten van de kliniek, zodat het behandelproces niet verstoord wordt.
Familie en naasten
Wat kan ik doen als partner, familie of naaste van een verslaafde?
Wij bieden hulp voor partners en familie van verslaafden. Er zijn informatieavonden over verslaving, er is een 3-daags familieprogramma en er zijn relatie- en gezinsgesprekken. Je kunt ook hulp zoeken bij Al-Anon, een zelfhulpgroep voor familie en naasten van verslaafden. Verslaafd aan jou biedt ook hulp.
Studenten
Kan ik bij Triora stage lopen?
Wij hebben een beperkt aantal stageplaatsen op MBO-, HBO- en Academisch niveau. De werving en selectie wordt verzorgd door het stagebureau van Parnassia Groep. Je kunt bij het stagebureau terecht met al je vragen over stages.
Het overzicht van de stages bij de Parnassia Groep. Je kunt daar je CV uploaden. En een motivatiebrief toevoegen, waarin je kunt aangeven dat een stage bij Triora jouw voorkeur heeft.
Crisissituatie
Wat moet ik doen in een crisissituatie
Wanneer er sprake is van acuut (levens)gevaar of ernstige overlast, bel direct 112. Geen accuut gevaar en je bent nog geen patiënt bij ons? Bel jouw huisarts of zijn waarnemer. Deze schakelt de crisisdienst in. Ben je al patiënt bij ons? Tijdens kantooruren neem je contact op met jouw behandelaar via: 088-35 83 741.
Privacy
Mag ik mijn dossier inzien?
Alleen jijzelf en de behandelaars die bij jouw behandeling betrokken zijn, mogen het medisch dossier inzien tijdens of na de behandeling.
Mogen anderen mijn dossier inzien?
Derden mogen uitsluitend jouw dossier inzien wanneer jij daar schriftelijk toestemming voor geeft.
Klachtenafhandeling
Ik ben niet tevreden over de behandeling en/of behandelaar, wat nu?
Indien je niet tevreden bent over de behandeling en/of een behandelaar, kun je dit met de behandelaar(s) bespreken. Mocht je er samen niet uitkomen kun je gebruik maken van het klachtenformulier.