'Het is mooi dat je een rol kan spelen in verandering'

Wie Triora belt, heeft grote kans om een van hen aan de lijn te krijgen. Daja en Ilona zijn samen het gezicht en de stem van Triora naar buiten toe. In het hectische gewoel van alledag proberen ze het hoofd koel te houden. Beide dames vormen het kloppend hart van de administratie. Maar naast alle werkzaamheden met betrekking tot plannen, afspraken inplannen, agenda’s beheren en inschrijvingen afhandelen zijn ze ook vaak de eerste contactpersoon voor mensen die zich bij Triora melden.

De carrières van Ilona en Daja

Daja werkte lange tijd in verpleeghuizen, totdat dit werk fysiek te zwaar voor haar werd. In 2002 kwam ze terecht bij de administratie van de detox in Den Haag. Op een gegeven moment deed ze ook een gedeelte van de administratie voor Triora. Waarna ze in 2012 volledig in dienst kwam van Triora. Ilona kwam in 2015 bij Triora na diverse omzwervingen binnen de Parnassia Groep.

Ilona: “Ik werkte in de psychiatrie, op een gesloten afdeling. Wat ik leuk vind bij Triora is dat je het hele traject volgt van het eerste telefoontje tot aan de afsluiting van de behandeling. Het is mooi dat mensen bellen, de moed hebben om contact op te nemen. Wij zijn vaak de eerste met wie ze contact hebben. Dan is het heel belangrijk om mensen gerust te stellen, proberen het onbekende weg te nemen.“

Ilona en Daja

Daja: “Je ziet mensen hier opknappen, dat is anders dan bij de detox. Het is mooi dat je een rol kan spelen in die verandering. Patiënten zijn heel dankbaar. Dan weten ze nog dat ze jou als eerste aan de telefoon hadden en dan zeggen ze: “dat heeft me zo geholpen”. Je voert alle gegevens in vanaf het eerste gesprek, alles in de computer, wat iemand meemaakt.”

Contact met de patiënten: een echte meerwaarde

Het administratieve deel is natuurlijk ook heel belangrijk, maar het contact met de patiënten geeft voor Daja en Ilona echt een meerwaarde. Ilona: “Je leeft met ze mee, teleurstellingen, onverwachte situaties. Bij mijn vorige werkplek had ik geen idee met wie ik sprak als iemand belde. Ik zat op een kantoor waar je geen contact had met patiënten. Bij Triora is er veel afwisseling en dynamiek. Je ziet dat ieder mens anders is.“

Veranderingen in zorgland

De afgelopen jaren hebben Daja en Ilona veel veranderingen meegemaakt in het administratieve gedeelte van de zorg. Ook daar is hun rol heel belangrijk. “Elke verandering van telefoonnummers wijzigen tot aan een andere huisarts of nieuwe recepten. Bij elke stap in de behandeling zijn wij nodig. Als wij die dingen niet doen kunnen de behandelaars niet bij de correcte gegevens in het dossier.“

Bereikbaar zijn is belangrijk

Ook het bemannen van de telefoon is essentieel. “Het is zo belangrijk dat we bereikbaar zijn. Als mensen de stap nemen om zich aan te melden, moeten ze op een goede manier te woord worden gestaan.“

Kortom, Ilona en Daja vormen een belangrijke en onmisbare schakel in de dagelijkse hectiek van Triora.

Het Triora model